Proč nám důvěřovat?

Kdo jsme?

Jsme učitelé, studentky, analytici, programátoři, herní vývojáři, grafici, copywriterky, mámy na rodičovské i senioři.

Nejsme spolek nebo jiná organizace. Prostě lidé, které už přestaly bavit manipulace na sítích. Dokonce se ani osobně neznáme, potkali jsme se online.

Karty tvoříme ve svém volném čase a z vlastního přesvědčení. Věříme, že vlivové operace cizích států, dezinformace a další manipulace představují nemalé riziko pro naši společnost, a že je lepší dělat něco než vůbec nic.

Nikdo nás neřídí, ani nefinancuje.

Nefandíme žádné názorové nebo politické straně, nelakujeme věci narůžovo a přiznáváme „nečernobílost“ reality a kontroverze. Fandíme všem faktům. Padni komu padni.

Nejsme „uzavřený klub“. Zapojit se může kdokoliv, kdo sdílí naše hodnoty a dodržuje principy práce s ověřitelnými a důvěryhodnými informacemi a zdroji.

Jak karty vznikají?

Každá karta je výsledkem práce několika lidí v různých rolích – od autorů (faktografů) přes ověřovatele (strážce) až po ty, kdo karty sdílí (faktonoše) nebo doporučují další témata (stopaře). Strážci kontrolují, zda fakta odpovídají realitě a zda jejich zdroje splňují konkrétní kritéria důvěryhodnosti (viz stránka vpravo). Když je vše OK, kartu nahrajeme na web, kde je všem volně k dispozici. 

Důvěřuj? Prověřuj!

Možná už jste slyšeli, že „média lžou“ nebo že „pravda je vždy někde uprostřed“. Pojďme si vysvětlit, jak se vyznat v informacích. Kterým můžeme důvěřovat více, a u kterých být spíš na pozoru? Tohle jste zažili asi všichni:

Představte si, že kupujete auto přes inzerát. Najdete dva velmi podobné kousky, které se vám líbí. Jde o stejný model s podobnou výbavou, cenou i uvedeným stavem. Inzeráty vypadají takhle:

1️⃣ První auto „zajíc v pytli“
Fotky vypadají skvěle. Majitel (bez profilovky) jich sice mohl pořídit víc než tři a nafotit i druhou stranu a předek, ale píše, že auto je „v top stavu“. Servisní knížka chybí a po ztrátě dokladů nedávno nechal udělat nové. Protože je momentálně v zahraničí, na auto se nemůžete přijet podívat. Nabízí, že ho přiveze ukázat kamarád, který autům údajně dobře rozumí. Dodává, že za tuhle cenu nekoupíte lepší, a jestli to nevezmete, určitě budete litovat! Když inzerát ukážete svému známému, pošle vám printscreen, že na jiném bazaru už visel loni. Jenže vy máte pro tohle auto slabost a cena je lákavá.

2️⃣ Druhé auto „žádná hra na schovku“
I druhé auto vypadá podle fotek parádně (je jich 25 včetně interiéru a podvozku). Majitel, u kterého vidíte všechny jeho inzeráty 10 let zpátky, nafotil i techničák a kompletní servisní knížku. U pravidelných kontrol jsou jen razítka z autorizovaného servisu. Majitel nabízí i výpis z registru Cebia a možnost přijet na prohlídku i s vlastním automechanikem. Nic vám nevnucuje.

❓A teď otázka: Kterému autu dáte přednost? Kterému budete více důvěřovat? Ano, nikdy nemáte 100% jistotu, ale pokud se řídíte „selským rozumem“ a pravděpodobností, zvolíte auto druhého majitele. Rozdíl je ten, že u toho prvního musíte pouze věřit – bez možnosti si skoro cokoliv ověřit. U druhého si můžete sami dohledat a ověřit kopu informací a dojít k závěru, že tohle auto bude pravděpodobně lepší kup. Prostě vsadíte na větší jistotu, protože druhý majitel je důvěryhodnější a jedná férověji.

A úplně stejně to platí, když „nakupujete“ informace. Čím snáz můžete ověřit jejich autory a zdroje a další měřítka jejich důvěryhodnosti, tím pravděpodobněji „nekoupíte šrot“, ale získáte věrnější obraz reality. Stejným principem se řídíme u tvorby našich karet.

Jaké zdroje používáme?

Na stránce každé karty najdete zdroje, ze kterých čerpáme. Každý jeden fakt je podložen ověřitelnými a důvěryhodnými primárními nebo sekundárními zdroji. Nemusíte nám tedy věřit naslepo – klikněte a přesvědčte se sami (jako v případě druhého auta výše). Nepřidáváme vlastní interpretace nebo názory, jen fakta.

Primární zdroj je nejpůvodnějším zdrojem informace. Jde třeba o tiskovou zprávu, vládní dokument, vědeckou studii, oficiální statistiku, databázi, přímé výroky politiků/odborníků apod. Pokud je to možné, dáváme vždy přednost primárnímu zdroji před sekundárním.

Sekundární zdroj přebírá informace z primárních zdrojů a na jejich základě vytváří články, analýzy, zprávy, reportáže atd. Autoři sekundárních zdrojů jsou např. seriózní mezinárodní agentury (AP, Reuters, AFP), mezinárodní organizace a instituce, média veřejné služby, která jsou právně vázána k objektivitě či etablované mediální domy. Vybíráme jen sekundární zdroje, které:

  • jasně citují nebo odkazují na primární zdroje
  • podléhají etickému kodexu a právní odpovědnosti
  • jsou politicky nezávislé
  • porovnávají více úhlů pohledu. Nevytrhávají, naopak dávají fakta do kontextu
  • jsou aktuální
  • pokud chybují, zveřejní omluvu a vyvodí zodpověnost (např. aféra Reutersgate)
  • u mediálních domů navíc využíváme pouze ty s dlouhodobou spolehlivostí, novinářským kodexem, transparentním fungováním, dohledatelnými majiteli i redakcí a možností ji kontaktovat.